Geoblog.pl    bartekigosia    Podróże    Norwegia    Stopem na południe :)

Stopem na południe :)

Norwegia
Norwegia, Sortland

Pierwszy stop zawozi nas jakieś 70km do drogi E6 - głównej drogi Norwegii idącej z północy na południe (a siegając bardziej dalekosiężnie z Murmańska do Palermo). Tam siedzimy trochę łapiąc przy drodze ale że nie ma zbyt dobrego miejsca to jak tylko zajeżdża tir na pobliską stację benzynową to idziemy się zapytać. No i po ponad 2 godzinach mamy stopa :) Nasz kierowca Finn Roar jedzie najpierw rozładować ostatnią część towaru na wyspach Vesterolen a potem wraca do domu na samo południe Norwegii koło Oslo. Tak więc tego dnia docieramy z nim do Sortland gdzie śpimy sobie pod namiotem przy moście (jest 2 stopnie na plusie ale wieje silny wiatr). Rano rozładunek i jedziemy na prom. Prom płynie godzinę a fale na morzu są tak duże że butelki i kubki przesuwają się same po stalikach. A potem na południe cały czas drogą E6. Droga jest biała i oblodzona - na szczęście nasz kierowca jest wprawiony w jeździe po połnocnej Norwegii i autko też jest do tego super przystosowane. Na wieczór dojeżdżamy jakieś 200km przed Tromdheim. I jako że jest -3 i nie chce nam się rozbijać namiotu pytamy się naszego kierowcy czy możemy spać na pustej pace ciężarówki. Tak więc wysypiamy się w najlepsze :) A rano dalej na południe. Od Trondheim droga zaczyna być czarna a niebo białe czyli w końcu normalnie (na północy droga była biała a niebo czarne). Spotykamy też na parkingu polskich kierowców wracających do domu. Na połuniu Norwegii panują teraz wielkie mrozy - w Elverum było ponad -20 stopni a w kilku miejscach odnotowano temperaturę pod -40 stopni. Tak więc jak Ellen usłyszała że śpimy w namiocie to się nieźle zmartwiła. Na szczęście dokładnie za kołem podbiegunowym temperatura była na plusie a poniżej na minusie. A takie wielkie mrozy zaczęły się dopiero za Trondheim jak odjechaliśmy od morza. Jedziemy z naszym kierowcą aż do Lillehammer oddalonego o około 1,5 godziny drogi od Elverum. Jak wysiadamy jest -15 stopni. 3 szybkie stopy (na każdy czekamy mniej niż 5 minut) i jesteśmy w domu :)